Sunday, June 5, 2011

ujian kesabaran..alahai budak kecit!

Dear Hati..

Sejak aku bergelar "Teacher Annie" nii..Aku xcited gile nk share pengalaman aku guide hmpir 80 student aku. macam2 ragam beb,wa nak ckp sama lu!
Ape yg aku nk katekan kat sini. Bukan mudah nak amik hati budak2..Bukan mudah ye..
Aku dah setahun belajar sendiri mcmane nk amik hati student aku supaye cepat naik level, tak main-main, indpndent, focus time wat worksheet dan paling penting, dengar kate aku!
1001 mcm ragam mereke yg aku kene hadap hampir lebih 30 orang dalam 1 mase. Huish...
Ade yg oke, aku tenang sket, yg tak oke tu.. Aku tak tau nk kate ape. Satu hal lagi aku terpakse berlakon jadi baik sekejap kan. Amik mood dorg jee,,, ahaaiiii....
Student aku yg paling kenit, umo 3 thun lebih. Masih pakai pampers! name si comey ni, NAYLI.
serius mcm anak JEPUN, gile punye comey..kdg2 xcited gak nk borak2 n memain ngn die.. tp xbleh.aku sedang bekerje untuk ajar Nayli jd student advanced, so kene la tahan sket perasaan teruje aku terhadap Nayli.. Aku paling suke time die tersasul pggil aku "cikgu" comey gile suare halus die! pastu leh pulak die btulkan ayat die." eh, cikgu plak, teacher la. Nayli cilap." Ya Allah, comey gile Nayli nii.. Aku GERAM! Yg wat aku serius tak tahan nk gelak gile2 tu, bile aku ajr di sebut "one" di takmo ikut aku sebut "one"..tapi. die sambung sebut "two"..aku sebut "two" di sambung "three".. ala Nayli..ikutla teacher sebut sequence number nii,,bukan sambg..hahaha! kene byk sabar kan?? ni,,cabaran aku yg pertama..



Cabaran kedua.. AHMAD TOHA! 4thun. kadag2 pakai pampers gak..
Aku tak saba langsung dgn dia. Sumpah!
budak ni terlalu pandai. disbbkan itu, die tak focus time wat worksheet..sume bende dah tau, dah kenal n tau tulis 1-100..tak takut dgn sume teacher yg ade, agak ganas, byk ckp bende mngarut, nak bertukar jd otomenlah, power rangerslah..aku benggang tiap kali ngadap die.tak tau duk diam..bergerak je.. serius tak tipu! sume aku ckp, die lawan.. ade sekali tu, aku pgg bahu die sbb die byk gerak. bleh plak die kate "berani eh teacher pgg along! " wah, yg ni la dinamekan gangster budak kecik! cam hampeh kan? macmanela care aku nk pikat hati die, tp die bgus sbb antare budak kecik, die wat level tadika. then, dia cepat menghafal. bacaan dlm solat, segala mcm doa sume die tau, muke mmg taat la si toha ni.. tp name pun budak2. mmgla tak matang kan..ni ujian kesabaran yg paling high level buat aku, sampai 1 tahap tu, aku ternngis depan die sbb aku tak mampu nk control die..aku blum pnh jadi ibu,,tolonglah faham bos..aku tak pandila  ni jage budak kecik mcm toha nii..huhu..smoge bile toha dah msuk tadika, dia lebih focus untuk belajar..dan paling penting, matang sikit. Sikit pun xpe!


Yg ini cerita pasal si kembar Danish Irwan dan Danish Imran.. Alahai.. halus je orgnye.. sehalus suarenye.. aku suke giile dgr bile dorg ckp.. comey beb.. sbb ape tau, sore udahla halus, dan care ckp lambat2.. mule2 dorg msuk, mmg payh sgt aku nk beze which 1 abg or adik.. mama dorg kate, tgk gigi dorg jee.. tp tak kan le tiap kali aku nk kenal dorg aku suh dorg tunjuk gigi ye tak?? haha.. now ni, aku dah berjaye bezekan tanpe tgk gigi dorg,,
adik de sebatg je gigi kat depan, abg ade dua btg gigi..hikhik! terrer aku kan? aku tgk care dorg je aaku dpt besekan..dari blkg pun aku dah tau beze..tpkan, dorg ni semangat sgt time wat worksheet! aku suka tgk..lgpun dorg pandai...

Next! cite pasal Adam.. yg mamat ni aku syg giler.. sbb aku ajar die dari xtau ape2 skrg dah amik 3 test.. padahal bru 6 tahun..hehe..best tgk die seronok awt keje sbb dah pandai.. tp2, Adam ni asyik mrengek je kat aku, suh aku belikan sharpner FaberCastle yg besar gedabak tu untk die..sbb die suke sgt.. Tiap kali dtg, mulela rengek2 mintak aku belikan.. Aku janji kat die nk bg time birthday die bulan 7 nti, sabar ye Adam! =)



So far aku melayan mcm2 kerenah kat KUMON tu, aku rase a bit seronok walau pun..kdg2 rase nk keje lain pulak..hehe..seronok sbb kekuatan aku pada mereke jee...yes! pade mereke si budak kecit!
byk jugak kebaikkan yg tersirat aku dapat dari keje aku sekarang...
Matlamat aku, aku nk beribadah dgn ajarkan mereke dgn ilmu2 aku,, =) smoge mereke akan jd generasi yg terbaik utk mase depan dan seterusnye dpt jadi yg terbaik buat diri dorg jugk..



* Sayangi kanak-kanak kerana mereka adalah masa silam kite!





No comments:

Post a Comment