Friday, June 10, 2011

Adegan Pujuk-memujuk??!

Dear Hati..



Pujuk?? 
apekah itu?
perlu ke memujuk?
of course lerr perlu... nak dipujuk? kee nk memujuk? hehehe.. 
sapela yg tak suke kene pujuk kn? cakap sket? 
kau suke? suke kan? kalau kene pujuk ni, muke masam macamne pun, 
muke kelat pahit masin segala bagai rasa pun boleh sengeh! 
tak tipu punye! kan?kan? =)
eleeleeh...ni baru je nak mule pasal adegan pujuk memujuk..tgk! dah senyum!hikhik! malu! ;p

oke. bagi aku, pujuk disini adalah keadaan dimana seseorang tu perlu koolkan diri disbbkn ape2 perkare yg dialaminya itu..i mean die dlm keadaan yg tak oke. tak kesahla utk koolkan diri sendiri ataupun diri org lain. spekulasi aku sendiri je neh..nk memandai je kan.hehe.  dan mmg perlu pun pujuk-memujuk ni dlm ape2 situasi pun sebenarnya. tapi sebelum nk pujuk tu kena la kenalpasti dimane silapnye? ape yg tak kena? angkare siape? supaye keadaan akan jadi lebih baik.. dan bukannye jadi lebih buruk..ingt tu!

kenape ade pujuk-memujuk ni? sbb ape? haaa! tak semestinye kene memujuk org yg tgh merajuk je.. org marah pun kene pujuk..org yg kene marah pun same je...yg menangis pun satu hal jugak kene dipujuk.yg sedih.yg kecik hati, yg makan hati, hati yg kecewe pun turut same perlu dipujukkan..stuju?

ceh2! ade2 je aku nii....oke2, pujuk ade byk care. bkn sume same je..ade org bile dalam situasi yg xkene cmtu, suku pujuk diri sndiri dgn need some space utk dirinye shje.. sso, biarkan die. jgn kacau. myb die slese melukis ke..ape kee..ade jugak yg lebih suke diam atau dgr music.. tp make sure pastikan die tak wat bende yg mgarutlah.. bahayela pulak kan..

ade org mmg suke dan nk dibelai manje..nk dipeluk n cium bagai waktu cmni..thats mean die perlukan some1 ade dgn die waktu nii..myb ldia akan rase ebih cool bile dpt meluahkan somethng wrong tu with some1, atau dapt share la kan dgn some1 tu sendir..atau bahase aku, bleh ngadu2 laaa..at least org tu akn rase dirinye adela org nk taking care of..rase disygi..rase yg die tu pentinglaa kan..



whateverlah.. yg penting, bagi aku kalau tak kene gaye nak pujuk tu, hancurlaaa.. makin teruk! lagi2 aku ni keras hati mcm batu. makan mase la.. tak tau la org lain.. kalau pandai gayenye, tak la teruk mane pun nk pujuk aku. janji skill betul.. itu mudah jee..hehe.. mcm aku, kalau tgh tak oke tu.. lege benar rasenye bile dapat tarik nafas sedlm yg mungkin dan  trus lpskan waktu aku dlm situasi yg tak bape btul. serius lege n rase oke. tak la rase tak tentu arah. tu pun sbb ade some1 yg dulunye pakse2 aku wat cmtu...walaupun aku ni degil. at last aku dgr gak kate die, siap kire lgtu waktu nk tarik nafas dalam-dalam..1..2...3....taaarikk nafaas dlm2...then 1...2..3...lepaskan semule...dan akhirnya aku terbiase mcmtu..dan jujur aku amalkan care tu. hehe..thnks ssgt ajrkan skill itu pade aku..

ade org jugk akn menangis semahunye bile die rase tak oke dulu sebelum die dapat rase dirinya cool..maksd disitu, bile dah brenti nangis, bru die cool n tenang. mcm aku..toksah tnye2 knpe ,b4 aku tak habis nangis lagi. jgn harap aku nk jwp kalau aku tgh tak oke.. its better biarkan je or lyn je aku ngis dulu, bkn lame pun sbb bile ade org dgn aku, msti aku tak ngis lame punye.. yelaa.. ade org kan..malu..n bile ade org disamping kite. mstila kite cepat rase cool n mule nk sharing.. dan bile dah abis ngis,.dah hbis ngadu, akhirnye, aku bleh senyum. ha, jgn plak nk kate aku gile.. sbb sume pun mcm tu, jgk kan? lps ngis msti rase puas n lege..tu yg bleh senyum2 manje gitu!

hmmm...mcmane la plak rasenye kalau langsung takde org nk pedulikan kite waktu kite tak oke? serius tak kuat.. tp slow2 kayuh.. myb makan mase..yela..kadang tu kite need some1.. tp bkn sume org bleh spend time utk kite pada setiap mase kan?? maka dengan itu, kite mmg kene belajar sendiri skill utk pujuk diri kite sendiri  ni sebelum org lain perlukan kite atau dgn kate lain nk pujuk org lain laaa... hehe..smoge anda dapat skill utk faham diri anda sendiri bile anda dlm situasi yg tak oke..good luck!
itu saje..sekian.
selesai.



* perempuan lebih sinonim dgn merajuk niih..kan? tp besela kan..kalau perempuan merajuk, myb nmpk sweet..tp kalau lelaki merajuk? sweet tak? ahaaii! mmg nk kene geletek! ;p ( sy masih belajar bagaimana caranya nk pujuk kaum tu..tak reti dan takut! bleh plak kan mcmtu..huhu)

No comments:

Post a Comment