Sunday, January 2, 2011

"menangislah..keranaku sahabatmu..."


assalamualaikum...hye sumee..kali ni sy nk share sket pasal "menangis"..
"eiii...dah besar-besar pun menangis...tak maluu!!"  haaa..ingt beby je menangis?sy pun mudah tersentuh jgk..(nangis) hati sensitipla katekan! lgpun sy pun beby gak..beby annie..ahaha...ape nk kesah kalau nangis tu..hehe...

Tempoh hari sy ada terjmpe 1 artikel pasal keajaiban after kite menangis dr Beliefnet..dan juga dari blog sahabat sy..nmpk mcm pelik kan??tp ini mmg realiti..sy pun pada mulanya seakan tak percaya jee..sbb sy slalu beranggapan bila sy nangis,sy tak kuat..tp..cume 1 je yg buat sy puas sgt bile mngis..nk tau ape??sbb ianya buatkn sy rase tersgtlah lega dan sdikit tenang..almklumlah..hidup kita ni pnuh dgn kejutan...mcm2 pekare yg boleh berlaku diluar jangkaan kita sendiri..

hmmm....pnh tak dgr org ade berkata "menangis ni tiada gunanya"..kalau lama sgt nangis mmglee mate pun naik bengkak dan merah menyala..tp hari ni sy percaya that statemnt dah tak boleh digunapakai lagi..tolong delete dr fikiran yee kamu sume ye....sbb menangis ni mmg ada gunanya pada kita sndiri..

ok..yg dibawah ini adalah 7 keajaiban yg boleh kamu perolehi setelah kamu menangis dan mengeluarkan air mata.. check it out!!

Yang pertamanya..ia boleh MEMBANTU PENGLIHATAN..

Air mata sebenarnya mmg membantu penglihatan seseorang, jadi bukan hanya tertumpu pada mata itu sendiri sahaja yee.. Cairan yang keluar dari mata itu dapat mencegah dehidrasi pada membran mata yang boleh membuat penglihatan menjadi kabur..kalau xnangis..nnti mata kabur..

Yang keduanya...ianya mampu MEMBUNUH BAKTERIA..

Sekarang ni..tak perlu guna eye drop utk "sucikan" mata dah..cukup hanya air mata sahaja yang berfungsi sebagai antibakteria... Di dalam air mata kita ada terkandung cairan yang disebut "lisozom" yang dapat membunuh kira-kira 90-95% bakteria yang tertinggal dari tgn kita lps pgg keyboard komputer,pgg tepi2 tangga tu, bile bersin kee...
 haa..jgn tak tau yee...

Seterusnya..ia juga boleh MENINGKATKAN MOOD..

Seseorang yang menangis biasanya mmg boleh menurunkan tahap depression sbb dengan tipe menangis, mood seseorang akan meningkat kembali.. Air mata yang dihasilkan dari  menangis kerana emosi mengandungi 24% protein albumin yang berguna dalam meneutralkan sistem metabolisme tubuh berbanding air mata yang dihasilkan dari iritasi mata..

Yang keempat, air mata itu..MENGELUARKAN RACUN..

Seorang ahli biokimia, William Frey telah melakukan beberapa kajian tentang air mata dan menemukan bahwa air mata yang keluar dari tangisan kerana emosi itu ternyata mengandungi racun...tapi jgn salah paham..sbb bila anda nangis..itu menandakan racun itu telah keluar dari tubuh badan anda secara langsungnya..

Yang kelima..MENGURANGI STRESS..

 Air mata juga mengeluarkan hormon stres yang terdapat dalam tubuh yg dikenali sbgi endorphin leucine-enkaphalin dan prolactin.
Selain menurunkan tahap stres, air mata juga membantu melawan penyakit-penyakit yang disebabkan oleh stres seperti tekanan darah tinggi...

Yang keenam..MENINGKATKAN KOMUNITI DAN KOMUNIKASI...

Selain baik untuk kesihatan fizikal.. menangis juga mampu membantu seseorang itu lebih mudah utk berkomuniti dalam berkomunikasi.. Biasanya seseorang itu menangis setelah menceritakan masalahnya bersama teman-temannya atau seseorang yang boleh memberikan dorongan dan semangat, dan hal ini boleh meningkatkan kemampuan berkomunikasi dan juga bersosial..

Yang terakhir..MELEGAKAN PERASAAN..

sy percaya semua org akan merasakan kelegaan itu setelah menangis.. Meskipun kamu diuji dgn pelbagai dugaan.masalah dan cabaran.. namun setelah kamu menangis.. perasaan lega itu akan hadir dgn sendirinya..
Setelah menangis, sistem pada otak dan jantung akan menjadi lancar..sbb itulah ia mampu membuat seseorang merasa lebih tenang dan lega..Luahkanlah masalah di dalam hati dan pemikran kamu dengan menangis, jangan dipendam perasaan itu krn ia bleh membuatkan anda menangis hingga teresak-esak...


sekian sahaja dr sy...maka dgn itu, mmg tidak salah sekiranya sesekali anda menangis..

No comments:

Post a Comment